МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
13.04.2011 N 329
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
13.04.2011 N 329
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
11 травня 2011 р. за N 566/19304
КРИТЕРІЇ оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти
1. Ці Критерії визначають загальні підходи до визначення
рівня навчальних досягнень учнів (вихованців) (далі - учні) у
системі загальної середньої освіти та встановлюють відповідність
між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки
в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.
2. Ці Критерії реалізуються в нормах чотирьох рівнів
досягнень: початковий, середній, достатній, високий (додатки 1
та 2).
Перший рівень - початковий. Відповідь учня (учениці)
фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет
вивчення.
Другий рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний
навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє
елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень - достатній. Учень (учениця) знає істотні
ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні
закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних
ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом,
абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки,
виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениці) правильна,
логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень.
Четвертий рівень - високий. Знання учня (учениці) є
глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати
їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність
позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації,
явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до
попереднього, а також додає нові.
3. За цими Критеріями оцінювання здійснюється у процесі
повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів на
уроках і вдома, а також за результатами перевірки навчальних
досягнень учнів: усної, зокрема індивідуальне, групове та
фронтальне опитування; письмової, зокрема самостійні та контрольні
роботи, тестування; графічної, зокрема робота з діаграмами,
графіками, схемами, контурними картами; практичної, зокрема
виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних
проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
При визначенні рівня навчальних досягнень учнів враховуються:
* характеристики відповіді: правильність,логічність,обґрунтованість,
цілісність;
* якість знань;
* сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і
навичок;
* рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати,
синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити
висновки тощо;
* вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати
гіпотези;
* самостійність оцінних суджень.
4. Обов'язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення
учнів з предметів інваріантної складової навчального плану
закладу.
У першому класі дається словесна характеристика знань, умінь
і навичок учнів. У наступних класах оцінювання здійснюється за
12-бальною системою (шкалою) і його результати позначаються
цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального
закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і
навичок учнів другого класу.
У випадку невідповідності рівня навчальних досягнень учня
(учениці) цим Критеріям позначається "не атестований".
Особливості оцінювання навчальних досягнень дітей з
особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до вимог
чинного законодавства.
Директор департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти О.В.Єресько
Додаток 1
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти
КРИТЕРІЇ оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1 бал. Учні засвоїли знання у формі окремих фактів, елементарних уявлень
2 бали. Учні відтворюють незначну частину навчального матеріалу, володіють
окремими видами умінь на рівні копіювання зразка виконання певної
навчальної дії
3 бали. Учні відтворюють незначну частину навчального матеріалу; з допомогою
вчителя виконують елементарні завдання, потребують детального
кількаразового їх пояснення
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
4 бали. Учні відтворюють частину навчального|матеріалу у формі понять з
допомогою вчителя, можуть повторити за зразком певну операцію, дію
5 балів. Учні відтворюють основний навчальний матеріал з допомогою вчителя,
здатні з помилками й неточностями дати визначення понять
6 балів. Учні будують відповідь у засвоєній послідовності; виконують дії за
зразком у подібній ситуації; самостійно працюють зі значною допомогою вчителя
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7 балів. Учні володіють поняттями, відтворюють їх зміст, уміють наводити окремі
власні, приклади на підтвердження певних думок,частково контролюють власні
навчальні дії
8 балів. Учні вміють розпізнавати об'єкти, які визначаються засвоєними поняттями;
під час відповіді можуть відтворити засвоєний зміст в іншій послідовності,
не змінюючи логічних зв'язків; володіють вміннями на рівні застосування
способу діяльності за аналогією; самостійні роботи виконують з незначною
допомогою вчителя; відповідають логічно з окремими неточностями
9 балів. Учні добре володіють вивченим матеріалом,застосовують знання в стандартних
ситуаціях, володіють вміннями виконувати окремі етапи розв'язання проблеми і
застосовують їх у співробітництві з учителем (частково-пошукова діяльність)
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10 балів. Учні володіють системою понять у межах,визначених навчальними програмами,
встановлюють як внутрішньопонятійні, так і міжпонятійні зв'язки; вміють
розпізнавати об'єкти, які охоплюються засвоєними поняттями різного рівня
узагальнення; відповідь аргументують новими прикладами
11 балів. Учні мають гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, вміють застосовувати
способи діяльності за аналогією і в нових ситуаціях
12 балів. Учні мають системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм,
усвідомлено використовують їх у стандартних та нестандартних ситуаціях;
самостійні роботи виконують під опосередкованим керівництвом; виконують творчі завдання
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Додаток 2
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти
КРИТЕРІЇ оцінювання навчальних досягнень учнів основної й старшої школи
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1 бал. Учні розрізняють об'єкти вивчення
2 бали. Учні відтворюють незначну частину навчального матеріалу, мають нечіткі уявлення про об'єкт вивчення
3 бали. Учні відтворюють частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконують елементарні завдання
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
4 бали. Учні з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть повторити за зразком певну
операцію, дію
5 балів. Учні відтворюють основний навчальний матеріал, здатні з помилками й неточностями дати визначення понять,
сформулювати правило
6 балів. Учні виявляють знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповіді їх правильні, але
недостатньо осмислені. Вміють застосовувати знання при виконанні завдань за зразком
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7 балів. Учні правильно відтворюють навчальний матеріал, знають основоположні теорії і факти, вміють наводити
окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролюють власні навчальні дії
8 балів. Знання учнів є достатніми. Учні застосовують вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагаються
аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом
контролюють власну діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності
9 балів. Учні добре володіють вивченим матеріалом, застосовують знання в стандартних ситуаціях, уміють
аналізувати й систематизувати інформацію, використовують загальновідомі докази із самостійною і правильною
аргументацією
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10 балів. Учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки,
узагальнення
11 балів. Учні мають гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовують їх у
різних ситуаціях, уміють знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми
12 балів. Учні мають системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено
використовують їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміють самостійно аналізувати, оцінювати,
узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення
|